Støtteerklæring til de ansatte i DSB, Danmark

Publisert av

Lokomotivpersonalets Forening Oslo vil med dette gi vår fulle og hele støtte til våre kolleger i Danske Statsbaner (DSB) og Dansk Jernbaneforbund og deres kamp for et forsvarlig arbeidsmiljø og respekt for inngåtte avtaler.

Gjennom innføringen av det digitale planleggingssystemet IVU i oktober 2025 har de vært vitne til en uakseptabel rovdrift på de ansatte. Dansk Jernbaneforbund rapporterer nå om over 1200 brudd på tariffavtaler, ekstreme arbeidsdager og systematisk ignorering av hviletidsbestemmelser. Et arbeidspress som fører til sykdom, stress og en hverdag hvor balansen mellom jobb og familie raseres. IVU sender ut hyppige varsler om endrede tjenester på kort varsel og endrer også allerede utførte dagsverk med tilbakevirkende kraft. 

Ledelsen i DSB har, tross gjentatte advarsler fra Dansk Jernbaneforbund, valgt å prioritere et uferdig digitalt verktøy foran de ansattes helse og sikkerhet. Dette er et grovt forsøk på å effektivisere bort menneskelige hensyn og faglige rettigheter. Dette angrepet på arbeidsforholdene i DSB er et angrep på den nordiske modellen og vår felles forståelse av et anstendig arbeidsliv. Vi kjenner igjen mønsteret der arbeidsgivere forsøker å overkjøre de ansattes rettigheter da vi så det samme i Norge i fjor. Vy prøvde seg da på å fjerne innholdet i turene og bare sette inn rammeturer. Det ville fratatt oss våre medbestemmelsesrettigheter på arbeidsplassen, fjernet tilpasningsmuligheter i turnussøkingen og økt presset på de ansatte. Dette stoppet vi gjennom iherdig arbeid og faglig kamp. Vi nekter å se på at våre kolleger i Danmark blir ofret på effektiviseringens alter, slik vi nektet det her hjemme. 

Lokomotivpersonalets Forening Oslo står skulder ved skulder med de ansatte i DSB og Dansk Jernbaneforbund i kampen for forutsigbare vaktplaner, overholdelse av avtaler og et arbeidsmiljø man ikke blir syk av!