Den 15. desember 2025 trådte R26 i kraft, jernbanens nye rutemodell for 2026. For beboerne ved Steinberg og Svingen ble dette en ordentlig kalddusj. Stikk i strid med hva både de og Vy ønsket, hadde Bane NOR besluttet et kraftig rutekutt her. På Steinberg skulle nå bare annethvert ordinært tog fra morgenrushet og fram til tidlig kveld stoppe, mens på Svingen ble 90% av avgangene fjernet. I ferier og helg er det ikke lenger togstopp ved Svingen i det hele tatt. Etter iherdig innsats fra lokale ildsjeleder ble heldigvis kuttene belyst og kjempet mot, og i januar og mars vedtok Stortinget å reversere disse kuttene. Nå viser kalenderen april, men ingen reversering er å spore.
Både Kongsvingerbanen og Sørlandsbanen har lenge hatt utfordringer med punktligheten. I forkant av innføringen av R26 vurderte Bane NOR tiltak for å bøte på dette. Årsakene til forsinkelsene på disse banestrekningene er komplekse og svært sammensatte, men persontogenes betjeningsmønster ved Steinberg og Svingen har aldri vært hovedutfordringen. Forsinkelsene oppstår gjerne flere stasjoner før eller etter disse, så å straffe de reisende her for problemer som oppstår utenfor deres kontroll er svært umusikalsk.
Vi i Lokomotivpersonalets Forening Oslo kan heller ikke finne disse grepene rimelige i et ruteteknisk perspektiv. Det fremstår som at istedenfor å se på helheten i rutemodellen så har Bane NOR hatt skylappene på og valgt den enkle løsningen som er å kutte togstopp. Det kan heller ikke uten tvil bevises at disse tiltakene alene har bedret punktligheten for de nevnte banestrekninger i R26, til tross for kuriøse årsaksforklaringer og påfølgende tiltak ved Steinberg stasjon og Svingen holdeplass. Tvert imot forholder det seg slik for Kongsvingerbanens vedkommende, at en lang rekke persontog nå må stå og vente på sin avgangstid fra Fetsund i retning Oslo, da de kommer frem før ordinær ankomsttid.
Det er heller ikke gjort andre endringer i ruteplanen for persontogene på de nevnte banestrekninger i R26 sammenlignet med R25. Det foreligger dermed intet hinder for å umiddelbart gjenoppta betjeningsmønsteret for Steinberg stasjon og Svingen holdeplass med en enkel oppdatering av togenes ruter.
Vi opplever at Samferdselsministeren trenerer saken, og skyver EØS-avtalen foran seg. I Stortingets spørretime 5. februar påstår han at departementet ikke har anledning til å overprøve Bane NORs tildeling av ruteleier, da de som infrastrukturforvalter plikter å fordele kapasitet på en uavhengig måte. Statsråden gjemmer seg dermed bak en vegg av jernbanebyråkrati og EØS-paragrafer. Ved å påstå at han er maktesløs overfor Bane NOR, driver han med en klassisk ansvarsfraskrivelse. Dette er et argument Lokomotivpersonalets Forening Oslo fordømmer og konstaterer i så fall at EØS-avtalen igjen står i konflikt med norsk suverenitet.
Lokomotivpersonalets Forening Oslo krever at
- Samferdselsdepartementet ved Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård etterkommer stortingsvedtak 467 av 10. februar, og 535 og 536 av 12. mars umiddelbart.
- Bane NOR reetablerer rutetilbudet ved Steinberg stasjon og Svingen holdeplass til samme nivå som før R26s ikrafttredelse.
- Vi ikke kan la EØS-avtalen hindre oss i å utøve suverenitet over vår egen jernbane, eller gjemme seg bak den istedenfor å ta ansvar.

